Agilis sztorik #1 – A félreértett transzparencia

2020 szeptember 16.

Mizsei Szabolcs, a KÜRT Akadémia digitális transzformációs szakemberének írása

Az agilis működést nem lehet csak tankönyvekből megtanulni. Az élet legtöbbször nehéz helyzeteket teremt, ahol a szakmai tudásunkat, önismeretünket és megfelelő döntéshozásunkat is próbára teszi. A KÜRT Akadémia Agilis sztorik sorozata azért született meg, hogy konkrét történeteken és szituációkon keresztül mutassuk meg, milyen is az agilitás a mindennapokban.

Agilis szakembereink illusztrációként alaphelyzeteket hoznak, és elemzésükkel, fogalommagyarázattal, tanáccsal segítik, hogy egy-egy agilis alapérték ne csak egy szófordulat legyen, hanem valódi összetevője a mindennapi munkának.

Íme az első történetünk:

Az agilis módszertan szerint működő csapat négy hét kemény munka után sikeresen lerakta egy teljesen új digitális megoldás alapjait. Túl voltak az első mérföldkövön. Eufórikus elégedettség és öröm volt a teremben. Tíz napi megfeszített munka után a csapat ünneplésre készült. Még tortával és pezsgővel is készültek a várva várt vezetői elismerésre. Kézzelfogható volt az öröm; tudták, hogy most valami kiváló született.

A hosszúra nyúlt bemutató (review) után szót kért Ádám, a projekt felelős vezetője. A csapat izgatottan várta az elismerő szavakat. A rövid beszámoló és az üzleti célok után egészen váratlan dolog történt. Ádám rezzenéstelen arccal közölte a csapattal, hogy ha négy héten belül nincs konkrét eredményük, a projektet a költségmegszorítások miatt akár fel is számolhatják.

Megfagyott a levegő. Tapintható volt a feszültség. Kis csoportokban halkan beszélgetett mindenki. A délelőtti lendület egy pillanat alatt szertefoszlott.

Ádám transzparensnek szánt, motiválónak hitt szavai céljukat tévesztették. De vajon miért gondolta Ádám, hogy ez a megfelelő ideje és módja a lehetséges költségmegvonás és a csapat bizonytalan helyzetének bejelentésére? Miért gondolta, hogy ezt mindenképpen meg kell osztania a csapattal?

Ádám eddigi pályafutása során minden lépését gondosan megtervezte. Egyre nagyobb és komolyabb feladatokat kapott, kitartóan menetelt karrierlépcsőin felfelé. Mindig sokat dolgozott. Ő volt az, aki estéként utoljára hagyta el az irodát. Számára csak sikeres projekt létezett. Ezt a projektet is mindenképpen meg akarta menteni a bukástól.

Ádám vezetői eszköztárát is mindig fejlesztette. Tudta, hogy a transzparencia mennyire fontos az agilis csapatok életében. Fő gondolata most az volt, hogy ha megosztja a csapatot fenyegető körülményeket a csapat tagjaival is, akkor a munkatársak még jobban fognak küzdeni, és a legnagyobb akadályokat is le tudják győzni. Fel sem merült benne, hogy a bejelentése éppen ellenkező hatást válthat ki.

Ezeket a helyzeteket úgy hívjuk, hogy félreértett transzparencia.

A csapatnak biztosított transzparencia egy lényeges alapelv, azonban az agilis csapatoknak adott transzparenciát nem kell összekevernünk a vezetői őszinteség hagyományos értelmezésével.

A ceremóniák, a hibák ünneplése és értékelése, magunk és a csapatteljesítmény állandó javítása az agilis csapatmunka legfőbb erényei közé tartoznak, ám ez nem jelenti azt, hogy a fejlesztést érintő minden kockázatot kiteszek az asztalra.

Éppen ellenkezőleg. Ilyenkor a Product Owner „védőernyőkényt” működik, vagyis megvédi a teljesítő csapatot a külső körülményektől, és persze folyamatos erőfeszítéseket tesz a biztonság fenntartására (erőforrásalkukat köt, az üzleti-tervezési prioritásokat egyezteti a döntéshozókkal). Attól, hogy sprint közben egy döntéshozó megkérdőjelezi a fejlesztés egyes elemeit, vagy lefolyását, ezt a témát sem dobjuk be a daily standup-ba, mert nem oda tartozik.

Összefoglalva, a szolgáló vezetői szerepköreinkben biztosítanunk kell a fejlesztői csapat számára a napi munkavégzés feltételeit, de azokat a külső körülményeket, amelyekkel szolgáló vezetőként nekünk kell megküzdenünk, nem terheljük őket. A scope teljesítéséért PO-ként én felelek. Szállítom az ületi célnak megfelelő fejlesztéseket/funkciókat, védem a csapatot és viszem a termékvízió megvalósítása felé. Ha mindezeket összekeverjük, elvész a csapat pszichológiai biztonsága, a napi munkavégzésüket megterheljük a saját félelmeinkkel, visszaesik a termelési képesség és a végén pont ezért vallhat kudarcot a projekt. 

Persze sok olyan helyzet adódhat, amikor nehéz mérlegelni ezt a kettősséget. A Product Ownernek, vagy a csapatért felelős vezetőnek mindig védőernyőt kell biztosítani a csapat számára.

Az Ádáméhoz hasonló vezetői kihívásokat és nyomást vezetőtársainkkal kell kezelnünk. Ha azokat bevisszük a sprinttervezésre készülő és formálódó fejlesztői csapatba, elvész az említett biztonság.

Ádámnak azt tanácsoltuk, hogy hasonló helyzetben a fejlesztési prioritások újrahangolására és a gyorsabban szállítható értékekre koncentráljon, ezzel biztosítva a projekt folytatását.

Két fejlesztési időszak alatt egy motivált csapat nagyon sok eredmény szállítására képes.

Célozzuk meg azokat az eredményeket, amelyek a projekt továbbélését biztosíthatják. Mondjuk azt a csapatnak, hogy a következő két hétben újra kell terveznünk a feladatainkat, és előre kell vennünk pár olyan fejlesztést, amely már azonnal bevételt, üzleti értéket szállít. Ezzel Ádám feladattá tudja formálni azt, amit korábban maga fenyegetésként érzékelt. Ez a jó értelemben vett transzparencia. A megváltozott prioritások, a termékvízió átalakulása már kézzelfogható és konkrét változás, amit a fejlesztő csapat kezelni tud.  A félelmeinket és a lehetőséget, hogy elkerüljük a projekt leállítását, ezzel a lépéssel konkrét tevékenységekké és leszállítandó, akár élesíthető megoldásokká formálhatjuk.

Nehéz kérdés, hogy ha bizonyos információkat nem osztunk meg a csapattal, akkor még valóban transzparens-e a működésünk. A sprinten belüli transzparencia nem jelenti azt, hogy minden környezeti feltételről, kockázatról tájékoztatjuk a csapatot. Felmerülhet persze, hogy az elhallgatással éppen egy hierarchikus működést erősítünk, ami az agilis módszertan értékeivel szemben áll. Hogyan tudjuk eldönteni, hogy az adott információ a csapat működését az agilis transzparencia jegyében segíti? Mutatunk pár segítő kérdést:

  • PO-ként működtetem-e a védőernyő-funkciómat, ha megosztok például egy adott erőforrás-kockázatot a csapattal?
  • Újra tudom alakítani a prioritásokat annak érdekében, hogy akár néhány héten belül szállítsunk?
  • A termékfunkciók áttekintése és kiigazítása (refinement) során elegendő információt adtam-e át a csapatnak? Szükség van-e további átalakításra a sprint tervezése előtt? Kérjek-e lehetőséget a tervezés előtt, akár az un. retrospektiv-ben a működés átalakítására? Van-e ide konkrét javaslatom, ami gyorsíthatja, javíthatja a következő sprint szállítását?

Szerencsére Ádám esetén is sikerült a pánikhangulatot egy közös esti beszélgetéssel feloldani, a rákövetkező napi tervezés során pedig meghatároztuk, hogy mely fejlesztések prioritásával biztosíthatjuk a csapat döntéshozói támogatottságát. Ennek köszönhetően a termékfejlesztés sikeresen folytatódott a következő hónapban!

Amennyiben mélyebben is érdekel a Product Owner szerepkör, és szívesen mélyítenéd tudásodat, akkor olvasd el képzésünk tematikáját.

Ha pedig vállalati szinten szeretnél fejlődni az agilis működésben, akkor Agilis vezetők a digitális korban képzésünket vagy Vállalati programjainkat ajánljuk, ha pedig az agilis transzformáció küszöbén állsz, akkor Agilis Transzformáció képzésünk adhat szakmai segítséget.

2020 szeptember 16.

Hozzászólások

This site is registered on wpml.org as a development site.